Об институте Аналитика Мониторинги Блоги
   
26.04.2007, 16:51


Що спонукало Президента видати другий указ щодо розпуску парламенту? (ЕКСПЕРТ-ОПИТУВАННЯ)


26 квітня Президент переніс дату позачергових виборів на 24 червня. У зв’язку з цим «Центр досліджень політичних цінностей» звернувся до економічних та політичних експертів з питанням: «Що спонукало Президента видати другий указ щодо розпуску парламенту?»

Вадим КАРАСЬОВ ( директор Інституту глобальних стратегій ):

„По-перше, невиконання першого указу від 2 квітня і неможливість провести технічно, організаційно і законодавчо вибори 27 травня. По-друге, негативне для Президента рішення Конституційного Суду щодо відповідності указу від 2 квітня Конституції України. Тому новий указ – крок на випередження, політичну нуліфікацію можливого рішення Конституційного Суду. По-третє, намагання все-таки провести дострокові вибори в парламент вже в першому півріччі цього року. Також існує ряд додаткових факторів: можливість кращої підготовки до реалізації другого указу. Це пов’язано з тим, що сьогодні і ЦВК починає працювати, і в самій коаліції є достатні протиріччя з приводу як можливості дострокових виборів, так і дати. Наостанок слід враховувати також статичні обставини, які спонукали оприлюднити новий указ Президента саме вчора – це відсутність в країні Прем’єра і спікера, які знаходяться з міжнародними візитами далеко від України”.

Олесь ДОНІЙ ( голова Центру досліджень політичних цінностей ):

„Президент мав на меті вирівняти ситуацію у своєму змаганні з парламентською коаліцією, якій останнім часом вдалося перехопити ініціативу. Відсутність кворуму в ЦВК, висока ймовірність визнання Конституційним Судом неконституційності указу Президента, холодна стриманість європейської спільноти щодо указу – все це обумовило перевагу коаліції.

Новий указ не подолав політичної кризи. Тепер наступний крок мусить бути за регіоналами, перед якими відкривається дилема: погоджуватись чи ні з новою датою перевиборів. Регіонами можуть не прийняти і червневої дати, далі працювати з ЦВК, КС та міжнародною спільнотою і знову зірвати перевибори. В той же час Ющенко другим указом засвідчив, що він не відступить від ідеї перевиборів і це могло би спонукати регіоналів на них погодитися і зрештою спробувати їх виграти. Питання в тому, чи можуть собі дозволити регіонами погодитись саме на 24 червня, чи країну чекатиме новий виток переговорів щодо нового перенесення дати.

Юридичну легітимність Верховна Рада може відстояти в Конституційному Суді, а суспільну легітимність вона вже втратила. Тому перевибори все ж таки мають відбутися. Президенту для підтвердження свого указу доведеться вдаватися до радикальніших заходів. Україну можуть очікувати спроби Ющенка змінити Генпрокурора, членів ЦВК, Голову Київської держадміністрації і т.д.”

Микола МИХАЛЬЧЕНКО ( президент Української Академії політичних наук ):

„Президент чекає, що між трьома сторонами будуть досягнуті угоди. До того ж, він розуміє, що в травні не можуть бути проведені вибори - є відповідна постанова суду. Президент пішов на такий крок, щоб все-таки реалізувати ідею виборів. І якщо він пішов на поступки, а йому на зустріч не піде уряд і коаліція, то може бути застосований більш жорсткий варіант – введення президентського правління”.

Володимир МАЛИНКОВИЧ ( директор Українського відділення Міжнародного інституту гуманітарно-політичних досліджень ):

„Он пытается убежать от решения Конституционного Суда, которое будет для него предельно неудобным. И при этом создает путаницу, еще дальше выходя за пределы правового поля. Он ссылается на статью 90 в своем указе и считает, что «отныне» Президент Украины получает возможность в полной мере использовать право на роспуск парламента. Значит, 2 апреля у него этого права не было, и это логично. Статья на которую он ссылается (п.1 ч.2 ст.90) вмещает формулирование - «коалиция в течение месяца не сформирована». Если Ющенко полагает, что в конце марта эта коалиция была сформирована вопреки Конституции, как он говорит, то после этого, до 2 апреля, прошла всего неделя, а не месяц. У него не было никаких юридических оснований распускать парламент тогда. А теперь их тем более нет, потому что, если парламент распущен, то значит в нем нет никакой коалиции. А если же парламент считать действующим, то значит нужно отказаться от указа с самого начала. И в этом случае тоже у него не будет месяца, потому что уже 2 апреля, до публикации первого указа, парламентское большинство согласилось вернуться в прежний формат. Соответственно этот аргумент не действует. Президент сам себя высек как унтер-офицерская вдова.

Это лишь усиливает аргументацию тех, кто считал его действия неконституционными. Указ и вчерашнее выступление Президента загоняют политическую ситуацию в тупик в тот момент, когда, казалось бы, появились шансы на достижение компромисса”.

Віктор НЕБОЖЕНКО ( керівник Центру розширення можливостей ):

„Первое, что хотел сделать Президент – опять получить политическую инициативу, и он ее получил. Он прекрасно понял, что ему противостоит довольно рыхлая, но дисциплинированная структура. А он, как боец-одиночка, нанес удар, и теперь Партии регионов, социалистам, кроме наступления на Ющенко, нужно думать и о средствах защиты. Во-вторых, он усилил свои конституционные позиции, потому что впервые сослался на тут статью Конституции, которую от него требовали. В-третьих, он уменьшил возможность Конституционного Суда влиять на политическую ситуацию в стране. Потому что работа с указами может длиться до бесконечности, и это обессмысливает работу Конституционного Суда. Конституционный Суд хорош в качестве арбитра, если он один раз принимает судьбоносное решение. Если он «печет» свои решения по указам, как пирожки, то цена этих пирожков уменьшается в зависимости от того, сколько этих решений. Я думаю, что будет еще один указ, который перенесет выборы на осень, и на этот раз окончательно.

Как поведут себя противоположные силы, сказать трудно. Думаю, для них это неожиданно, и это создает стимулы для Партии регионов идти на сотрудничество именно с Ющенко. Остается неясными позиции двух ведущих политических сил – Мороза и Тимошенко. Для них этот указ Президента не менее болезненный, чем для Кабмина”.

Володимир ФЕСЕНКО ( голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента» ):

„Головна причина – необхідність зняти проблему з можливим негативним рішенням Конституційного Суду. Маю на увазі можливість оцінки попереднього указу Президента від 2 квітня як неконституційного. Нинішній указ Президента з юридичної точки зору знімає цю проблему. А далі - чи буде коаліція оскаржувати цей указ, чи не буде…Президент частково цю проблему зняв. Інше питання, що Президент повинен був відреагувати на фактичне блокування виборчої кампанії. І реакція - це політико-технічне рішення щодо перенесення дати дострокових парламентських виборів. Хоча політично проблема залишається. Для того, щоб вибори відбулись. потрібна політична домовленість, озвучення позиції коаліції і опозиції, Президента та уряду, і лише за цієї умови вибори дійсно відбудуться”.

"Центр дослідження політичних цінностей", 26.04.2007




Предыдущие материалы из раздела
„Політичні інститути і політики в умовах економічної кризи: відповідальність, компетентність, лідерство”. Результати експертного дослідження
Вчера, 14:01
Соціологічне дослідження „Політичні інститути і політики в умовах економічної кризи: відповідальність, компетентність, лідерство” було проведене ...
Експерти кажуть, що в українців - стрес і депресія
02.12.2008, 12:11
Експерти вважають, що сьогоднішній стан українців можна охарактеризувати як „соціальна депресія, стрес”, але більшість не схильна говорити, що в ...
Ющенко нашел голову для Верховной Рады
02.12.2008, 08:40
Сегодня Верховная Рада Украины завершает полуторанедельные переговоры и возобновляет работу в режиме пленарных заседаний. От парламента, находящегося ...
Витя вместо Юли
01.12.2008, 19:47
В понедельник «оранжевые» предложили коллегам по парламенту избрать на пост спикера согласованную с президентом Ющенко кандидатуру Ивана Плюща, ...
Обрання Ющенка головою НСНУ може призвести до нової коаліції
01.12.2008, 16:21
Минулої суботи президента Віктора Ющенка обрали головою партії ”Народний союз ”Наша Україна”. До цього НСНУ очолював В’ячеслав Кириленко, а Ющенко ...
Или спикером станет Плющ, или досрочные выборы?
29.11.2008, 20:00
После избрания президента Виктора Ющенко лидером партии НСНУ, на пост председателя Верховной Рады будет предложена кандидатура члена фракции НУ-НС ...
Аналитика
 Архив