Об институте Аналитика Мониторинги Блоги
   
04.07.2008, 14:27


Чат-Інтерв'ю з політологом Вадимом Карасьовим


02-07-08 11:03:50
Марко запитує:
Як ви оцінююєте ініціативу запровадження двопалатного парламенту в Україні? Як це корелюється з європейською традицією розвитку парламентаризму?
04-07-08 13:42:58
Вадим Карасьов відповідає:
Вітаю всіх, хто долучився до нашого чату! І бажаю вітальності в діяльності та креативності у формуванні та формулюванні питань та відповідей.

Оцінюю як необхідну та своєчасну. Практика існування в Україні абсолютного унікамералізму або абсолютної однопалатності постійно генерує, і це ми бачили протягом 90-х років, парламентські криз, кризи політичної системи. Непомірні амбіції голів ВР, які завжди себе вважали не першими але й не другими політиками в державі. По-друге, двопалатне представництво розширює представницькі функції законодавчяої влади в країні. По-третє, перед Україною стоїть з точки зору партійно-політичної системи потрійне завдання. Перше, розвождіювати партії. Друге - розбізнесувати партії, тобто, зробити з них політичні, а не бізнесові партії. І в деякій мірі, департизувати виконавчу владу в Україні, оскільки сьогодні, особливо виконача влада, колонізована політичними партіми. Друга палата дасть можливість ряду бізнесменів стати сенаторами та обиратися за мажоритарними округами і звільнити місце для дійсно серйозних партійних політиків. Нічого робити Ахметову в ПР. Його місце - бути сенатором. А у Нижній палаті нехай буде бьільше таких людей, як Чорновіл. Це тільки приклад Партії регіонів. Перехід бізнесу з Нижньої до Верхньої палати зменшить прайс на місця у списках. Це оздоровить, морально та політично, політичні сили, представлені в Нижній палаті, зменшить стиули для переходу з фракції до фракції, наприклад, тощо. Тему регіонального представництва у Верхній палаті я залишаю без детального коментаря, бо це й так зрозуміло.
І остання частина питання - двопалатність скорелюється з європейськими традиціями парламентаризму. Тому що більшість європейських демократій мають двохпалатне представництво і законодавство, і давно відмовилися від моделі абсолютної двохпалатності. Незалежно від форми правління. Інша справа, що в двопалатних парламентах європейських країн є різне співвідношення між функціями та повноваженнями Верхньої та Нижньої палат. Наприклад, Верхня палата Британського Парламенту має набагато менше повноважень та впливу, аніж Верхня палата Бундесрат Парламенту Німеччини.
На цьому завешую. Лекцію про двопалатні парламенти можу зачитати окремо, "за отдельную плату".
02-07-08 12:48:33
igor запитує:
Які з пропонованих партією Регіонів, змін до конституції, Вам подобаються.
04-07-08 13:53:21
Вадим Карасьов відповідає:
Ніякі. Як можуть подобатися зміни до Конституції, які робляться для того, щоб закріпити Партію регіонів при владі і зацементувати її там надовго, якщо не назавжди? «Великі» спеціалісти з конституційного дизайну, видатне «подружжя» – юрист із Сєвєродонецька Лукаш і юрист без базової освіти Лавринович придумують конституцію для Партії регіонів. Конституція не формується в надрах партії партійними функціонерами і партійними юристами. Це вам не булки і не чебуреки десь там на пляжі пекти. Це, пробачте, серйозна робота. Скажіть, чи проводились якісь громадські слухання щодо цієї конституції? Ні, одразу – на конвеєр до Верховної Ради для торгу. Я їм пропоную цю свою конституцію замість конвеєра відправити до крематорію.
03-07-08 11:18:52
Bogdanova запитує:
Чи зміг, на вашу думку, новий проект під назвою «Єдиний центр», станом на сьогодні, згуртувати демократичні сили центристського спрямування?
04-07-08 14:01:01
Вадим Карасьов відповідає:
На сьогодні ще не зміг. Тому що на сьогодні це, скоріше, більше "проект", а не "сила". Єдиний Центр знаходиться тільки в організаційній фазі своєї еволюції. І на даному етапі він може тільки висунути запит на таке згуртування, провести інвентаризацію центристських демократичних сил, реорганізувати центристське, електоральне та політичне поле, і вже потім вийти на траекторію активної та масової політичної діяльності роботи із суспільними прошарками та центристськими електоральними категоріями. Головне, що потрібно сьогодні Україні, - формувати, переформовувати та переформатувати політичний центр. Тому що сьогодні це більше болото, а не тверда партійно-політична платформа. Потрібно розполюсувати партійну систему, дебіполяризувати її. А це можливо тільки при створенні третьої масової політичної партії центра. Тому сьогодні для ЄЦ важливо з проектної фази переходити до інженерно-технічної та масово-політичної. До жовтня 2008 року час ще є. Як є і час для того, щоби провести політичну меліорацію політичного болота. а в кінці жовтня на нас чекають серйозні події. Так що готуйтесь, а то програєте.
03-07-08 11:09:04
Bogdanova запитує:
У одному зі своїх минулорічних інтерв*ю ви казали, що «ураїнська політика хворіє на дитинство», чи змінилась, на вашу думку, ситуація зараз?
04-07-08 14:01:39
Вадим Карасьов відповідає:
Змінилася. Тому що зараз українська політика хворіє не на дитинство, а на "старческий маразм" та на інші хвороби людей похилого віку: кровообіг поганий, багато політичних діячів на грані психозу та неврозу, предінфарктного та передінсультного стану. Чому? багато тромбів у політичному організмі, немає ефективної комунікації між владою та суспільством, між партією та людьми. Нерпопорційно висока роль політики та політиків у суспільстві. Суспільство нагадує такого собі політичного рахіта: непропорційно велитка голова, тобто політична сфера, та тоненькі руки-ноги. Чи може нормально розвиватися суспільство, коли в політиці все ж таки є конкуренція та плюралізм, а в економіці панують монополії і заблоковане конкурентне масове підприємництво? всі рвуться в політику, і не задля політики, а задля префернцій, привілей, перерозподілу коштів. Це великий тиск, коли у всіх всі устремління знаходяться в політиці. Така політична гіпертонія створює додаткові умови для політичних хвороб зношеного політичного організму.
03-07-08 14:25:29
kvivadim запитує:
Чи прогнозуєте Ви переформатування коаліції восени?
04-07-08 14:14:44
Вадим Карасьов відповідає:
Так, прогнозую. Але не переформатування в стилі "шило ПР на мило БЮТ". Це нічого не дає. Мова може йти тільки тільки про абсолютно нові підходи про формування коаліцї. Так звані мінімально виграшні коаліції та фронтальна структура парламенту за моделлю мінімальна більшість-максимальна меншіть, а це ми спостерігаємо з 2006 року, для нинішньої політичної ситуації в Україні, пробачте на слові, нерелевантні. волни генерують кризу коаліцію, кризу парламенту, роблять беззмістовним парламентаризм. Тому треба або міняти партійну структуру, партійні конфігурації в країні, з тим, щоб в парламенті була, так би мовити, більша більшіть або переважна більшість, або принаявності нинішнього співвідношення політичних сил формувати іншу комбінацію еліт і створювати не просто парламентську коаліцію, коаліцію в парламенті, а перш за все, коаліцію національних пріорітетів, національного консенсусу, загальнонаціональну коаліцію. Парламентські коаліції ефективні тоді, коли немає проблеми з коаліцією на рівні країни, на рінв нації, на рівні суспільства. А коли немає коаліції національних пріорітетів, тоді мінімально виграшна парламентська коаліція генерує розкол і кризу. І не тільки в парламенті. І не тільки в політиці.
03-07-08 14:27:06
kvivadim запитує:
Який на Вашу думку вплив України в ГУАМі?
04-07-08 14:16:26
Вадим Карасьов відповідає:
Вплив серйозний. Але проблема в тому, що вплив ГУАМ є поки що недостатнім. А бути впливовими у невпливових організаціях і структурах в сумі означає самі знаєте, що.
03-07-08 14:29:48
kvivadim запитує:
Як Ви ставитесь до поширеного ЗМІ повідомлення, що "Регіони" розпочали підготовку до виборчої кампанії?
04-07-08 14:18:18
Вадим Карасьов відповідає:
Як до помилкового. Тому що "регіони", як до речі, і всі інші політичні сили, після виборів 2007 року підготовку до нових виборів не закінчували. А вони закінчували, то, зрозуміло, нема чого й розпочинати.
03-07-08 14:30:56
ksusha запитує:
Пане Вадиме, а чи були випадки у вашій практиці, щоб ваш політичний прогноз не справдився, а ви були цьому раді? Якщо так, то розкажіть, будь ласка. Дякую.
04-07-08 14:20:14
Вадим Карасьов відповідає:
Я не астролог, тому не всі абсолютно мої прогнози були стопроцентні, але я не пам'ятаю, чи був я цьому рад. Головне в іншому - що були такі мої політичні прогнози, а їх, до речі, набагато більше, які здійснювалися. І цьому я був радий.
03-07-08 14:35:18
Politik запитує:
Пане Карасьов, Ви говорили про те, що В. Ющенко та В. Янукович в парі мають забезпечувати політичну стабільність (2007р.) Хто, на Вашу думку, забезпечить її сьогодні? І чи реально це?
04-07-08 14:24:42
Вадим Карасьов відповідає:
Мали, але, на жаль, не забезпечили.
На сьогодні - ніхто.
І це нереально, а можливо - і не потрібно, тому що за нинішніх політичних умов стабільність може бути забезпечена тільки авторитарно. Ми можемо взати на озброєння модель квазіавтоританої стабілізації в Росії, але чи це потрібно? А до стабілізації стабільності демократичного типу ні політики, ні політичні інститути, ні люди ще не дозріли. Думаю, ще років 5-7 ми маємо пройти між силою авторитарної стабілізації та демократичної нестабільності. Це основний ризик у найблужому політичному майбутньому України.
03-07-08 14:41:05
Skif запитує:
Чи є реальні шанси перемоги на Президенських виборах В. Ющенка?
04-07-08 14:34:34
Вадим Карасьов відповідає:
Так, є. І хоча є рейтинги, які невтшні на сьогодні для Ющенка, але сьогодні це соціологічна арифметика, не більше. А є вища політична математика. Давайте порахуємо і поміркуємо з точки зору серйозних, впливових людей, які розплановують розвиток країни, капіталізацію свого бізнесу і т.і. не нанайближчу електоральну кампанію. а на роки вперед. Як може думати стейкхолдер країни? Якщо президентські вибори виграє Янукович, то це не менше, ніж на 2 терміни, тобто, до 2020 року. А з урахуванням того, що Віктор Федорович став прем'єром у 2002 році, то виходить, що він з невеличкими перервами при владі буде 18 років, і тим самим повторить рекорд Брежнєва. Інший кандидат на повторення цього рекорду - Юлія Володимирівна. Якщо вона виграє президентські вибори, то, знову ж таки, - до 2020, на два терміни. А враховуючи, що у 2005 і в 2008 роках вона була і є прем'єр-мфіністром, то виходить, що і в неї в сукупності виходить трохи менше, ніж у Брежнєва та Януковича. Думаю, що і в першому, і в другому випадку це забагато для України та українців. А ось Ющенко, якщо стане президентом, то тільки на 5 років - на другий термін, що дасть можливість за цей термін - до 2015 року - підготувати нову плеяду лідерів та політиків без радянського та пострадянського минулого, та передати владу в надійні руки. Ось чому, чим більше ми будемо наближатися до президентської кампанії, тим більше буже розуміння не тільки у стейкхолдерів, а й у політичних ппролетаріїв та міноритаріїв, що краще вже Ющенко - на 5 років, аніж "йти по життю" з Віктором Федоровичем чи Юлією Володимирівною.
03-07-08 14:42:33
Skif запитує:
Чи довге політичне життя Ви прогнозуєте Єдиному Центру?
04-07-08 14:38:50
Вадим Карасьов відповідає:
Не знаю, як щодо дового полтіичного життя, але я прогнозую Єдиному Центру бурхливу молодість, "бешенную" енергію та серйозну зрілість. Головне, щоби прискорити перехід від "клубного життя" - в подвійному сенсі цього слова, тому що молоді люди полюбляють ходити по клубах та слухати "кислотну" музику, а по-друге, ЄЦ сьогодні більше має риси політичного клубу, хоча в ньому й клубиться політичне життя, - до постійної політичної трудової діяльності.
03-07-08 14:46:01
Skif запитує:
Чи маєте Ви намір активно займатись політикою?
04-07-08 14:40:21
Вадим Карасьов відповідає:
Взагалі-то, я завжди вважав і зараз вважаю, що я нею і займаюся. І мій політичний темперамент завжди мене спонукає до розуміння: не буду я нею займатись, тоді вона за мене візьметься, і мною займеться.
03-07-08 18:19:57
volodya запитує:
Добрий день! Які якості, особливості повинна мати політична сила для успішного подолання розколу суспільства?
04-07-08 14:42:55
Вадим Карасьов відповідає:
В нашому політичному дискурсі вислів "політична сила" давно перетворилася у "фігуру мови", своєрідний риторичний троп. Якщо це дійсно політична Сила, то вона подолає гравітацію розколу. Сила об'єднує. а безсилля - розколює.
03-07-08 19:08:30
orlov_m запитує:
Пане Вадиме скажіть: 1) Чи можлива в Україні розбудова партій не адміністративного підпорядкування (провладні проекти), а істинно громадянських? 2) Сучасна ситуація у ВР, Кабміні, економічна нестабільність... чи не є це підставою для рішучих дій РНБО, Президента - введення Президенського правління? 3) Як Ви ставитесь до т. званих соціологічних досліджень, які щодня дають інші результати, зокрема стосовно рейтингів політиків?
04-07-08 14:52:23
Вадим Карасьов відповідає:
1) Для того, щоб сформувати істино громадянську партію, потрібна відповідна масова політична субкультура, масові ідеологічні уподобання, колективна ідентичність і довіра до партій як легітимних політичних акторів. Такі чинники формуються і формують масові партійні уподобання протягом навіть не одного століття. Наприклад, досвід Німеччини чи Британії. В умовах текучої флюідальної партійно-політичної структури таких чинників для істино громадянської партії в Україні або, меншою міролї, іх нелдостатньо. Як показує досвід українського партбудівництва, для успішних партій потрібні або влада, або гроші, а краще - і те, й інше. Тому що і влада, і гроші - основний ресурс мобілізації, організації та операціоналізації політчних угрупувань. Дивіться - дві великих партії в Україні. Це одночасно і партії влади, і партії грошей. Взагалі, і Україні більше партій грошей, аніж партій людей. А українська партократія здебільшого грошократія.
2) Це дійсно може бути піставою для рішучих дій РНБО Президента, але без президентського правління. Немає такої конституційної норми, а тим більше, правової форми, як президентське правління.
3) Ставлюсь, як до показників термометра, який вказує на симптоматику стану політичного організму. Це тільки симптоми, а не діагноз, і тим більше, не рецепт. Так що фетишизувати, метафізувати соціологічні рейтинги не потрібно. Хоча вразовувати їх в політичному аналізі, в політтехнології потрібно.
03-07-08 19:14:58
Politik запитує:
Пане Вадиме, у мене складається враження, що ми не той курс обрали... чи не тих капітанів... Скажіть, чому "великодержавна, шовіністська" Росія, безальтернативно рухається вперед, а "демократична, нейтральна, неядерна" Україна - пасе задніх?
04-07-08 14:54:11
Вадим Карасьов відповідає:
Ну, можливо, не той курс, і не тих капітанів, але корабель ми обрали правильний. А на другу частину Вашого питання я відповів би так: Росія рухається правильними кроками в неправильному напрямку, Україна ж рухається неправильними кроками, але в правильному напрямку.
03-07-08 20:39:45
mishel запитує:
Чому влада Російської Федерації так агресивно реагує на заяви щодо визнання Голодомору актом геноциду проти українського народу? Дякую.
04-07-08 14:56:14
Вадим Карасьов відповідає:
Тому що тут мова йде вже не тільки про територіальний суверенітет України, а про історичний суверенітет України, про право на власну історію, а це вже серйозніше питання для Росії. Тому що власне ісотрія, ісотричний суверенітет виводить Україну із сфери російського впливу. І це розуміють в Кремлі, звідси така реакція.
04-07-08 09:04:41
cola запитує:
Пане Вадим, дуже поважаю Вас як політолога. Скажіть, будь ласка, чи буде переформатування коаліції, коли? коли слід очікувати відставки діючого прем"єра? як Ви ставитесь до ідеї створення міжфракційних груп "Єдиного Ценру" у радах? яка Ваша особиста думка щодо майбутнього цієї політичної сили?
04-07-08 15:09:18
Вадим Карасьов відповідає:
Про переформатування я говорив раніше.
Щодо відставки. Вона цілком реальна, але тільки до осені. А потім, ні восени 2008 року, ні восени 2009 відставка Тимошенко не має сенсу. Ситуація в економіці буде погршуватися. За рік ви зможете оцінити моє пророцтво - золотий вік відносного текономічного благополуччя закінчується, якщо вже не закінчився. Нас чекають рецесія, інфляція, демонетизація (криза ліквідності), дефіцит інвестиційних грошей. Це найбільше вдарпить по середніх прошарках суспільства. Ну і ресурсна криза наближається до України. Перш за все, у вигляді так званої європейської цні на газ. А якщо економічна рецесія в Китаї вдарить по світовому ринку металів, то ціни на метал не компенсують нову ціну на газ для українських виробництв. Так що нехай із цим розбирається у 2009 році нині діючий прем'єр-міністр, якщо вона сама не знайде привовід для ауто-відставки.
Про перспективи ЄЦ я вже сказав. Але дещо додам. Головним "піарщиком" ЄЦ на початку створення партії стала прем'єр-міністр України. Саме вона сказала на 1 1 про ЄЦ, і це пішло у маси, це зробило проект впізнаваним на масовому психологічному рівні. Це те, що закарбовується в свідомості. І не важливо, з чим і як римується ЄЦ. Важливо, щоби він попад до свідомості, і навіть до підсвідомості. Тому що те, з чим римується ЄЦ, це навіть не рефлексивний, а нефлекторний рівень. Як у світлофора: зелений - іди, червоний - стій. Якби Юлія Володимирівна промовчала, або уникнула теми, сказавши, що не знає, про що йде мова, ЄЦ не отримав би таку популярність. Але ні, їй захотілося "випендрьожу", захотілося зоригінальничати... Наййбільша поттехнологічна помилка з боку досвідченого "піарщика" та політтехнолога Юлії Тимошенко. І як результат - політтехнологічний тріумф ЄЦ. Ще б таких парочку "піарщиків, і за майбутнє ЄЦ я не переживав би.
04-07-08 09:56:52
Mikola запитує:
Як по Вашому розвиватиметься ситуація з виходом з Демкоаліції депутатів Бута і Рибакова?
04-07-08 15:11:45
Вадим Карасьов відповідає:
Ситуація з Бутом та Рибаковим законсервується до осені. Виключити їх із фракції рішенням ЦВК не вдастся, але й очікувати на нових "бутів" теж навряд чи варто
04-07-08 10:14:19
Mikola запитує:
Як на Вашу думку можна підвищити відповідальність політиків? Чи впливає на це наявність вищої освіти? І чи може нормально служити державі політик, який всього 5 років прожив на території України, бо вже зараз проживши в Україні ледве місяць- ругий можна отримати мандат...
04-07-08 15:15:03
Вадим Карасьов відповідає:
Можливо, але через відновлення зв'язку депутатів із виборцями. Це можна зробити як у рамках мадоритарної, так і в рамках пропорційної виборчої системи, якщо в при останній буде імплантована процедура, що в політології називається "персоналізацією голосу (вибору)".
04-07-08 10:16:25
tdv запитує:
На Вашу думку, політолог - це: пройдисвіт, пророк чи "пустодзвін"?
04-07-08 15:19:50
Вадим Карасьов відповідає:
Всього потрохи. Але головне, якщо це дійсно політо-лог, а не політо-лох, це політичний розчин і розтин. Тобто, ти маєш вміти розчинитися в потіличній матерії, флюїдах, енергетиці, і одночасно її зробити цій політичній матерії розтин. дати їй аналіз. Ти маєш вміти бачити за частиною ціле. Тобто, політолог має одночасно утримувати у свідомості політичний "ліс", і одночасно бачити в ньому дерева.
04-07-08 12:22:51
Mikola запитує:
Яким чином, на Вашу думку, відреагує електорат на проведення ще одних дочасних виборів: які шанси мають нові політичні проекти, і яка доля очікує «старих» гравців?
04-07-08 15:22:03
Вадим Карасьов відповідає:
Приблизно так, як відреагував електорат на проведення дочасних виборів київського мера та київської ради. Можуть бути інші нюанси, а суть буде такою ж.
04-07-08 12:30:14
volodya запитує:
Звідкіля візьмуться нові харизматики серед політиків? Серед тих, кого ми бачимо по телевізору, харизматиків немає. Або харизма вже з вичерпаним потенціалом.
04-07-08 15:25:44
Вадим Карасьов відповідає:
Взагалі "харихма" з давньогрецьої - дар. Тобто, харизматик- це обдарований політик. Цей дар може бути різним. Ситуація в Україні зараз така, що потрібні нові політичні обдарування, і потрібно їх відшукувати та вводити у велику політику. А для цього потрібно розчистити канали внутрішньопартійної, міжпартійної і політичної ротації еліт. Старі харизматики уже не в моді, але сезон показу політичної моди буде тільки восени. От там і побачимо, чи працює українська політична фешн-індустрія на показ нових обдарувань.
04-07-08 13:24:29
andrej запитує:
чи є, на вашу думку, в україні незалежні політологи? чи всі вже давно "розкуплені" політсилами? якщо є - то хто?
04-07-08 15:37:17
Вадим Карасьов відповідає:
Немає абсолютної незалежності як країни, так і будь-якого політика і політи=олога. Незалежність - це правильно вибудована, відформатована диверсифікована залежність. Наприклад - Японя на 90% залежить від енергоресурсів інших країн. Вона залежна від поставок нафти і газу? Залежна. Але ж вона незалежна. Якзо говорити про політологів, то головне - це професійність. Якщо то професійний, кваліфікований, компетентний політолог, то твоя залежність, наприклад, службова або фінансова, не сплине на якість і незалежніть оцінок , суждень та висновків. А якщо ти цілком незалежний, ти нікому не потрібний, ти нецікавий. Значить, у тебе ціни на ринку політологічних послуг. Ти ніхто і звати тебе - ніяк.
04-07-08 13:27:23
andrej запитує:
чи правильною в електоральному сенсі є стратегія і тактика єдиного центру в обливанні брудом своїх опонентів?
04-07-08 15:43:59
Вадим Карасьов відповідає:
Будь яку критику можна назвати чорним брудом. Але в політиці тактика поливання брудом є форма моралі, тому що серйозний політик буде розуміти, що в будь-який момент на нього може бути оприлюденний компромат, вилитий бруд и т.д. І це буде втримувати його від помилкових рішень. неетичної поведінки, він буде більш обережний. Парадокс політики в тому, що чорний бруд має відбілюючий ефект. Політика це завжди гра самолегітимації та делегітимації свого опонента. Це постійна боротьба за визнання своє та невизнання свого опонента. В цьому - особливий "кайф" і "драйв" політики. За це я її люблю, тому я тут працюю і навіть - живу. Цей постійний "драйв" і флеш політики створює освіжаючий ефект (ефект фреша). Ось чому я люблю цюпрофесію, цю діяльність. І це, перефразовуючи вислів одного із вождів "посильнее Фауста Гете".

До побачення. Всім дякую. На все добре!

"Гарт", 4.07.2008




Предыдущие материалы из раздела
Предпраздничные награждения
22.08.2008, 18:02
Виктор Ющенко продолжает радовать общественность нестандартными ходами. Только недавно затихла шумиха вокруг его решения присвоить Филиппу ...
Карасев: Тимошенко будет придерживаться тактики согласия с президентом, но войны с его окружением
22.08.2008, 17:56
Заявление Тимошенко в поддержку территориальной целостности Грузии сделано в том числе под давлением заявления Секретариата президента - считает ...
Судний день коаліції
22.08.2008, 17:54
Чи існує демократична коаліція у ВР після того, як на початку червня із неї вийшли БЮТівець Ігор Рибаков та «самооборонець» Юрій Бут. У цьо­му ...
Политологи оценивают проблему двойного гражданства
22.08.2008, 17:51
Политологи неоднозначно оценивают негативные факторы проблемы двойного гражданства в Украине. Об этом украинские политические эксперты высказались ...
Карасьов: Тимошенко залишиться на своєму місці
22.08.2008, 17:48
Передача до СБУ документів, що начебто свідчать про загрозу безпеці України з боку уряду, до його відставки не призведе. Юлія Тимошенко ...
Війна в Грузії: новий виклик для іміджу майбутнього президента
22.08.2008, 15:46
Військові події на Кавказі змінюють існуючу систему геополітичних координат та формують абсолютно нову agenda для пострадянських держав. Фактично ...
Аналитика
 Архив