Об институте Аналитика Мониторинги Блоги
   
12.06.2009, 12:59


Прес-конференція Вадима Карасьова на тему: “ПРіБЮТівський шлюб: хто з чим залишився”


11 червня в агентстві «УНІАН» відбулася прес-конференція директора Інституту глобальних стратегій провідного політолога і політтехнолога Вадима Карасьова на тему: “ПРіБЮТівський шлюб: хто з чим залишився”. Пропонуємо читачам сайту ознайомитися з повною версією виступу експерта.

Політолог Вадим Карасьов:

Дійсно, здавалося б не підписали договір, не відбувся фактичний шлюб – не відбулося так і не відбулося… А тим не менш, в політиці так не буває, щось таке відбулося. Відбувся “щелчек” і змінився контекст.

Маємо сказати, що ситуація зараз інерційна. Про це свідчить те, що нових планів поки що немає, а старі – не спрацювали. І все ж таки відбулася зміна контексту. Хтось входе в політичне літо з втратами, а хтось зі здобутками, я маю на увазі політичних гравців, політичних акторів. Хтось зламав для себе негативні тренди, а хтось  - навпаки, приблизив до себе негативні тенденції, які б можна було уникнути на порозі літа 2009 року. Отже, з якими здобутками і втратами ввійшли політичні актори в політичне літо 2009 року.

Президент. Він переграв цю ситуацію на свою користь і зробив ще один крок до того, щоб зломити негативні тренди, що вкрай важливо на осінньому старті президентської передвиборчої кампанії і взагалі для країни.

Загальні чинники, які вже стосуються не стільки Президента, скільки взагалі українських парламентсько-політичних еліт, парламентсько-урядової коаліції, елітного середовища. Перше – поглиблення кризи довіри серед політиків один до одного. Зрозуміло, що після цього невдалого об’єднання вірити один одному буде набагато важче. По-друге – криза довіри у коаліції , певна моральна криза . До політичної і юридичної кризи (продовжують точитися суперечки навколо того є чи немає коаліції) у коаліції додається ще і криза моральна. Маємо на увазі кризу довіри між БЮТ і Блоком Литвина. Після всіх цих намагань до політичного шлюбу з Партією регіонів у Блоку Литвина і Володимира Литвина сьогодні набагато менше довіри до своїх партнерів по коаліції.

Далі, криза довіри між Ю.Тимошенко і керівництвом фракції Наша Україна . Для якої це теж урок, як можуть позбутися, “викинути за борт як непотрібний баласт”, якщо це потрібно для Прем’єр-міністра.

Але головне те, що є криза довіри та криза лояльності в самій фракції БЮТ . Це засвідчила і дискусія, яка точилася у фракції з приводу необхідності або непотрібності союзу з Партією регіонів. І головне, є криза довіри між лідером фракції Ю.Тимошенко і окремими групами впливу, як тими, які хотіли союзу з Партією регіонів так і тими, які не хотіли цього союзу. Це означає, що відбувся процес розмагнічування Ю.Тимошенко як політичного лідера, як Прем’єр-міністра, як лідера своєї фракції. Безумовно, це лідер магнітного типу, який до себе притягував політиків, бізнесменів у списки і в пул еліт, який формувався навколо Прем’єр-міністра. Але сьогодні вже намітилося певне розмагнічування, певна недовіри, криза довіри до лідера блоку, до Прем’єр-міністра з боку її соратників. І в певній мірі відчуження, воно можливо сьогодні не відчувається і тому не можна його квантифікувати в якихось якісних або кількісних показниках, але ця криза як відчуження від лідера у націонал-демократичній частині БЮТ а також у прибічників союзу з Партією регіонів безумовно є. Тому, не виключаю, що вже і сьогодні а тим більше восени у коаліції можуть бути сюрпризи. Це сюрпризи по голосуванню за ті кандидатури міністрів, які подає Президент, і сюрпризи, які можуть бути пов’язані зі станом коаліції на осінь цього року, на момент, коли реально стартує президентська передвиборча кампанія.

Результатом невдалого підписання союзу є розгубленість Прем’єр-міністра . Про це свідчить її заява: “Йду на президентські вибори…”. Політтехнологічно - абсолютно неправильно, тому що це несвоєчасно. Тому що Прем’єр має “йти на ви” на кризу (як у Д.Граніна: «Иду на грозу»). Іду на кризу, а не йду на президентські вибори. По-друге, ця заява прозвучала невпевнено, тому що, з одного боку, вже була заява Ю.Тимошенко, що вона  йде на президентство, з іншого, Ю.Тимошенко усвідомлює, що бути Прем’єр-міністром це краще, у нього більше важелів впливу на ситуацію в країні, більше можливостей. Що це означає?

По-перше, це криза мети – Прем’єр не знає, що краще, президентство чи прем’єрство. А якщо ти не знаєш, яка в тебе мета – ти не можеш орієнтуватися у просторі. Це криза свого місцеположення, криза статусності.

По-друге, немає впевненості у перемозі . Якщо вимушена йти на президентські вибори, тому що це потрібно, але Прем’єр-міністр має більше повноважень – це краще, то це означає, що політик невпевнений у тому, чи потрібно йти на президентські вибори, і невпевнений у своїй перемозі.

І, по-третє, напівплагіат у комуністів . Тому що комуністи завжди говорили, ми йдемо брати участь у президентських виборах для того, щоб виграти президентство а потім відмінити це президентство, тому що Україна має бути без Президента. Це означає, що Кабінет Міністрів і прем’єрство для Ю.Тимошенко - це головне . Головне втримати посаду Прем’єр-міністра до президентських виборів, до дня голосування і після президентських виборів. Для того, щоб уже потім домовлятися, торгуватися або чинити спротив новому Президенту, тому що Ю.Тимошенко залишається Прем’єром, а от, хто буде новим Президентом, поки що невідомо. Це означає, що втримати цю посаду для неї сьогодні завдання номер один . Не виключаю, що хтось буде чинити супротив реалізації цього завдання номер один нинішнього Прем’єр-міністра.

Ще один чинник нового контексту - конституційна тематика , тема конституційних змін. Якщо це і не топ-тема, то, безумовно, це фоновий і постійний фактор та атрактор політичного літа і політичної осені 2009 року.

Зрозуміло, що є необхідність змінювати конституцію, вносити зміни до політичної системи, але конституційна тематика - це і певна стратегія політичних акторів. Перша стратегія - конституція, як алібі .

Для Президента, конституція як алібі, для чого? Конституція дає в певній частині аргументувати те, що не вдалося зробити Президенту за п’ять років президентства. Для Прем’єр-міністра – теж. Тому що у Ю.Тимошенко сьогодні намітився дискурс навколо Конституції. Вона починає говорити про те, що ця Конституція не дає реальних повноважень Прем’єр-міністру для того, щоб Прем’єр-міністр був ефективним політиком.

Однак Конституція, як нова система влади, вкрай необхідна і новому Президенту і новому президентству Ющенка, або новому президенту Яценюку. Тому що, коли хтось з них стане президентом, він зустрінеться з нинішнім парламентом і з відсутністю достатньої кількості депутатів і впливової фракції для проведення ефективної президентської політики через парламент. Тому можна сказати, що формується свідомий чи підсвідомий слоган кампанії «Нове президентство - з новою Конституцією» . Це можливий слоган нині діючого Президента. Або, якщо Яценюк – «Новому Президенту –  нову Конституцію» .

До речі, в цьому контексті потрібно оцінювати ідею ініціювати референдум з приводу змін до Конституції. З цією ініціативою виступив і А.Яценюк, і виступає президентська сторона. Якщо говорити про А.Яценюка, то референдум для нього може стати доброю мобілізаційною технологією, для того щоб гуртувати своїх прибічників через збирання підписів на референдум. Але головне, що у Яценюка немає своєї фракції у Верховної Ради і поки що не буде, якщо не буде дострокових виборів до парламенту. Цей фактор досить важливий для того, щоб президентство було ефективним і реалізованим через парламентсько-партійну систему. Тому, той хто стане новим Президентом, за умови, що в нього не буде своєї більшості в парламенті або достатньо впливової фракції, буде вимушений боротися за те, щоб повноваження Президента були набагато оптимальніші, гармонічніші відповідно до парламенту, для того, щоб Президент міг проводити реальну ефективну політику.

Що стосується В.Януковича і Ю.Тимошенко і конституційної тематики. Можна говорити, що і вони втягуються в процес конституційної конкуренції, конкуренції з приводу пакету конституційних змін. Для Ю.Тимошенко – це вже алібі, не тільки через те, що мало повноважень для Прем’єра в Україні, а для того, щоб продемонструвати, що ніяких змін в Конституцію, які б передбачали заміни всенародних виборів президента на парламентські, не було, ніякого мораторію на вибори не було. Тому Блок Ю.Тимошенко буде вносити супердемократичну коаліцію для того, щоб очиститися від всіляких підозр в конституційних змовах.

В.Янукович і Партія регіонів теж не може бути осторонь, в них є свої напрацювання. Але щодо реальних конституційних змін, то я б тут не поспішав з прогнозами, якщо В.Янукович або Ю.Тимошенко зможуть виграти президентську посаду. Якщо виграє В.Янукович, тут ситуація така, Прем’єром залишається Тимошенко, тоді - або знову домовлятися але вже на інших умовах, на умовах всенародно обраного Президента Януковича, або вносити проект конституційних змін, в яких зменшувати повноваження Прем’єр-міністра. У Ю.Тимошенко ситуація інша, якщо вона буде Президентом, в неї залишається більшість і, можливо, буде свій Прем’єр-міністр.

Все ж таки є декілька варіантів внесення змін до Конституції, як і декілька варіантів змін конституційних. Але в реальних конституційних змінах більше зацікавлені кандидати, що будуть офіційно зареєстровані, це А.Яценюк і нині діючий Президент.

Літо-осінь 2009 року. Дострокові вибори можливі взагалі? Пролунала така думка. Думаю, що ні. Дострокових виборів до парламенту вже не буде. Вибори Президента думаю відбудуться в той термін, який можна порахувати через Конституцію – це 17 січня, така постанова ВР буде. Розпад коаліції? Через вихід з неї Нашої України – можливо, але тоді не дострокові вибори, а просто якась безкоаліційність або коаліційний переформат.

До речі, ми скоро побачимо, які зміни вже відбулися на підсвідомому рівні коаліції, в підтексті. Це ми побачимо в найближчі дні, коли буде голосування по кандидатурам президентської квоти, які внесені Президентом. Якщо Парламент проголосує за кандидатуру Р.Богатирьової і за кандидатуру Міністра закордонних справ, яку теж буде вносити Президент, очевидно пакетом разом з Міністром оборони, це буде означати реальну зміну коаліційних і парламентських конфігурацій, хоча юридично ще залишиться поділ на коаліцію і опозицію.

Ось такі основні нові чинники нової політичної ситуації, основні пунктири політичного контексту, який сформувався після невдалого завершення великого «політичного шлюбу» між БЮТ і Партією регіонів. Сенсація не відбулася, але зміни в політиці вже відбулися і будуть відбуватися далі. Літо у нас буде відносно спокійне, але зміни будуть проходити в глибинах, в тенетах, в підтекстах, хоча на поверхні все буде виглядати плавно і плинно.

igls.com.ua, 12.06.2009




Предыдущие материалы из раздела
В изменившихся политических условиях функции посла свелись «к роли свадебного генерала» - политолог
Сегодня, 11:21
В Украине отставку Виктора Черномырдина с должности посла РФ рассматривают исключительно в контексте начинающейся президентской предвыборной ...
Ющенко не станет отстранять Черновецкого, - политолог В.Карасев
Сегодня, 11:10
Президент Виктор Ющенко не будет спешить с рассмотрением рекомендации Верхвоной Рады об отстранении мэра Киева Леонида Черновецкого от должности ...
В крайнем случае Ющенко попросит Черновецкого уйти в отпуск - политолог В.Карасев
12.06.2009, 13:43
В четверг 228 народных избранников проголосовали за то, чтобы на время отстранить мэра Леонида Черновецкого от занимаемой должности. Вернее, сделать ...
Политолог В.Карасев: Шалька терезів, особливо в умовах другої хвилі економічної кризи, може гойднутися в бік Яценюка
12.06.2009, 13:39
Результати опитування, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології в період розпалу переговорів про створення «ширки» (з 21 по 31 ...
Если в Раду пройдет Яценюк, конфигурация сил полностью поменяется - политолог
12.06.2009, 13:19
Вчера Высший админсуд признал незаконной отмену досрочных выборов в парламент, хотя о них все уже почти забыли. А выгодно ли президенту реанимировать ...
В.Карасьов: Тимошенко розмагнітилась
11.06.2009, 18:45
Головним наслідком зриву переговорів про створення “широкої” коаліції у Верховній Раді за участю Блоку Юлії Тимошенко і Партії регіонів є посилення ...
Аналитика
 Архив