Об институте Аналитика Мониторинг Блоги
   
09.12.2008, 12:38


. Регіональне роздоріжжя


Боротьба за владу, не на життя.. Саме так можна охарактеризувати тиждень, що минув. На які рубежі вийшли політичні гравці і яка “температура” протистояння між ними?

Ключове питання, що мали вирішити у вівторок на запланованому засіданні ВР, чи отримає Україна нового спікера. Минув вівторок, а потім четвер, та Верховна Рада все одно залишається без Голови. Вочевидь, дії парламентарів паралізуються і не заходять далі обговорень та консультацій. Каменем спотикання стала боротьба двох варіантів коаліцій, за якими стоять два ключових політичних гравці. Президент з широким ситуативним форматом квазікоаліції і Прем’єр з “конституційною коаліцією” формату БЮТ + ПР.

Розглянемо детальніше ці варіанти. Отже, широкий ситуативний формат, необхідний В.Ющенку для того, щоб відновити законодавчу роботу по підтримці економіки. Посада спікера за такого формату має відійти І. Плющу, як найбільш компромісній кандидатурі. Забезпечити голосами нашоукраїнця мають пропрезидентська частина фракції НУНС, регіонали і литвинівці. Блок Литвина, розуміючи небезпеку диктату двох мегаблоків (ПР+БЮТ), проголосує за невигідного для Ю.Тимошенко спікера І.Плюща.   Безсумнівно, перехід на технічні ситуативні варіанти більшості з подальшим технічним антикризовим Урядом має на меті усунення Ю. Тимошенко з її посади, як занадто „небезпечного” і „непередбачуваного” політичного гравця. По-друге, більшість потрібна, щоб нарешті розпочати законодавчу роботу по “порятунку" галузей реальної економіки, так як велика частина депутатів є власниками підприємств, що потерпають в умовах фінансово-економічної кризи.

Обрання І. Плюща, як компромісного спікера може бути результатом довгоочікуваного компромісу між опозиційними силами і колишньою демократичною коаліцією, мова йде про Партію регіонів і пропрезидентські сили. Компроміс буде стосуватися формування нової виконавчої влади, діяльності парламенту. Чи можливий цей компроміс? Залежить від того наскільки вагомими будуть політичні девіденти регіоналів. Розглянемо, фактори, що сприяють цьому.

Перший - тактичний фактор. Зараз сприятливі умови для усунення Ю.Тимошенко, як можливого головного опонента на президентських виборах, такі умови можуть не скластися найближчим часом. Змістивши її з посади „за некомпетентність”, регіонали залишаться послідовними в своїй критиці Уряду і матимуть змогу виступити в ролі „рятівників” економіки. Ця роль стане можливою, як тільки „ситуативна” більшість розпочне активну законотворчу діяльність.

Другий фактор, що сприяє порозумінню ПР і Президента, це групи „юлефобів” серед регіоналів, зокрема група Фірташа. Вони допоможуть спрямувати русло переговорів у напрямку зближення з пропрезидентськими силами. Слід відмітити, що опозиційна фракція є набагато більш монолітним утворенням, аніж БЮТ, досить пригадати виключення Р.Богатирьової на раді партії. Тому, можна припустити що внутрішні течії партії зможуть схилити В. Януковича до „ситуативного” консенсусу.

Налаштовані на компроміс регіонали керуються принципом: „Поступитись зараз, аби виграти потім”, на противагу іншому принципу: „Виграти бій, та програти війну”. Останій діє за умови об’єднання ПР з БЮТ і створення ними оформленої коаліції. Це починають усвідомлювати в середовищі Партії регіонів. Можливим коаліціонерам БЮТ і ПР пророкують „пожирання” одне одного.

Третій фактор, що сприяє „ситуативній” більшості, це відсутність ідеологічної складової у взаємодії політичних сил. Коаліція де-факто є, та конституційного оформлення немає. Отже, регіоналам чи пропрезидентським силам немає необхідності виправдовуватись перед електоратом „за зміну курсу” і „зраду інтересів”.

До факторів, що протидіють пропрезидентському сценарію, можна віднести, в першу чергу, активну контрдіяльність прем’єра, для якої кандидатура обраного спікера – питання екзистенційного характеру. Протидія полягає у реалізації плану конституційної коаліції з ПР. По-друге, фактор відповідальності. Регіонали мають створити ефективний “антикризовий Уряд”, як це було в 2007 році, від якого населення чекатиме «економічного дива». Ця ситуація несе в собі суттєву небезпеку, адже досить багато часу вже втрачено і немає певності в тому, наскільки процеси в економіці і фінансах є контрольованими. Всі розуміють, що перше півріччя 2009 року буде найпроблемнішим з огляду на рецесію в економіці і зниження рівня життя серед населення. По-третє, немає певності, що обравши „потрібного” спікера, регіонали не стануть розмінною монетою у боротьбі Прем’єра-Президента. Так вже було у вересні, лише союзник був інший, вдруге „ошукатися” біло-блакитні собі не дозволять, та і виборці можуть не зрозуміти.

Інший, майже оформлений варіант коаліції - Блок Ю. Тимошенко і Партії регіонів. Нагадаємо, що, за словами “бютівців”, консультації по її створенню вже вийшли у публічну площину і залишилось залагодити „паперові справи”. Що може схилити ПР до союзу з БЮТ? Перший і головний фактор, це, так звані, „уявні” бенефіції, посада Президента через конституційні зміни. Обрання Президента перестає бути всенародним, він обирається в стінах парламенту конституційною більшістю БЮТ і ПР. За такого сценарію Главою держави стає В.Янукович, главою Уряду залишається діючий прем’єр, а на вибори накладають мораторій. Результат – замороження ситуації при найзручнішій для Прем’єра розстановці сил і на невизначений термін. Слід відзначити, що інформація про можливе реформуванню інституту президентства спрямована скоріше на те, щоб деморалізувати пропрезидентські сили, спровокувати відцентрові тенденції навколо фігури В.Ющенка і схилити більшість НУНС до відновлення демократичної коаліції.

До чинників, що протидіють поєднанню БЮТ і ПР відносимо, в першу чергу, сумнівність наведених вище „уявних” перспектив. Президент може зініціювати референдум з питання змін до Конституції, а саме: права всенародного обрання глави держави,  може протидіяти через механізми ветування та Конституційного Суду. Це добре усвідомлюють регіонали і тому не квапляться з остаточним рішенням по коаліції з БЮТ.

Другий чинник - сумний коаліційний досвід регіоналів, який показує, що взаємодія з БЮТ може мати непередбачувані наслідки. Опозиційна фракція, вкотре надавши цій силі тактичну перевагу, обов’язково захоче мати шляхи до відступу, щоб зберегти своє політичне реноме у разі непередбачуваних ходів Прем’єра. Тому для Партії регіонів зараз найбільш прийнятним є затягувати час з оформленням коаліції для того, щоб пересвідчитись у реалістичності “антипрезидентського плану” Ю.Тимошенко.

Третій чинник - наявні розбіжності в бізнес-інтересах серед депутатів-підприємців БЮТ і ПР, в умовах економічної кризи вони лише поглибились. Кожній з груп необхідна протекція Урядових механізмів, і тому виникають сумніви, чи зможе новий Уряд рівноцінно представити інтереси різних бізнес-еліт.

Цілком можливо, що коаліція між БЮТ і ПР так і не відбудеться, а бажаний компроміс ПР з пропрезидентськими силами буде блокуватися бютівцями. В такому разі єдиним прийнятним варіантом для всіх і в тому числі для Ю.Тимошенко є позачергові вибори народних депутатів.

Павло Солод, політолог




Предыдущие материалы из раздела
Все можуть королі, доки вони королі
02.06.2009, 13:17
Наближення часу президентських виборів підштовхує топову політичну двійку Януковича-Тимошенко  до пошуку взаємовигідних сценаріїв спільного ...
Поворот не туди?
03.03.2009, 13:29
З входженням у зону усесторонньої соціально-економічної кризи, яка особливо загострилась на регіональному рівні, змінюється і політична повістка дня. ...
Після Мюнхену
17.02.2009, 15:32
Безумовно, світовий економічний порядок зазнав суттєвих змін під впливом глобальної фінансової кризи. Україна, як стратегічний економічний партнер і ...
Вотум зневіри
12.02.2009, 11:47
Перманентні “партизанські” сутички між ключовими політичними гравцями нарешті переросли у відкритий бій, що мав назву вотум недовіри Уряду України. ...
Ставка більша ніж газ
29.01.2009, 12:48
Україна ще не до кінця оговталась від газової війни з РФ, як розпочався новий виток внутрішньополітичного протистояння. З підписанням газової угоди ...
Хто буде перший?
24.12.2008, 20:55
Ні кінець року зі святами, ні поширення протестних настроїв серед населення не можуть вплинути  на безпрецедентне протистояння двох гілок влади. ...
Мониторинг
 Архив